Träna att lyssna till din intuition och lär känna din fulla potencial

Yeeey! Nu ska vi prata om den fantastiska källan till kunskap som vi alla bär inom oss nämligen vår intuitiva förmåga. I enlighet med vad jag tror på så har vi alla människor en själ. Själen är ditt högsta jag vilken besitter en kunskap långt större än intellektet. Din själ har tilldelats en kropp som gör det möjligt för dig att leva i fysisk form. Själen, intellektet och din kropp utgör tillsammans dig alltså människan. Lidande uppstår när dessa tre företeelser inte är i kontakt med varandra vilket är oerhört vanligt idag eftersom de allra flesta fortfarande ser människor som mer hjärna och kropp än hjärta och själ. Med en sådan inställning får en aldrig tillgång till den djupare kunskap och livskraft som vi alla bär inom oss och då kommer tomrummet (lidandet) som är resultatet av förnekandet av din innersta kärna aldrig fyllas. Om du tänker va? detta låter helt bananas så vill jag bara säga att det hade jag säkert också tyckt för 1 år sedan men sedan förändrades allt och jag upplevde för första gången i mitt liv vem jag verkligen innerst inne är. Genom daglig meditation stillade jag tankekarusellen så pass mycket så att jag blev befriad från ekorrhjulet och då hittade jag hem till ett tillstånd av 100% varande, kärlek och frid. Allt jag behöver går att finna där. Jag är inte intresserad av att försöka övertala någon att tycka och tro som mig utan jag skriver för de som på något sätt berörs av det jag berättar och skriver :). 

Iaf så har jag nu fått en djupare kontakt med min intuition som under väldigt många år har försökt att locka till sig min uppmärksamhet, tyvärr var jag så gott som döv för den rösten tidigare eftersom att jag aldrig fått lära mig att lyssna innåt och bortom det mentalatjattret som istället fick uppta all mitt fokus och min energi. Genom att ge mer kraft åt egot (intellektet) skapade jag en förvirrad, vättskrämd och otillräcklig självbild. En självbild som helt och hållet var uppdiktad av tankar och känslor som inte hade särskillt mycket med mig att göra förstår jag nu. I mitt huvud blandas nämligen miljontals intryck hejvilt med andras åsikter, normativa krav, rädslor, bristtänk, press och regler. Inte helt konstigt att en mår dåligt om en identifierar sig med det är det ens möjligt att inte göra det?. Jag kan tycka att det är nästan mer sunt att faktiskt må dåligt idag än att inte göra det. Vi är liksom inte gjorda för alla dessa regler, intryck, krav, prestationstänk, osv. I grund och botten är vi fortfarande stenålders människor. På något sätt i tiden har människan gjort sig själv så speciell eftersom vi har en förmåga att tänka abstrakt. Jag tror att vi behöver hoppa ner från pedistalen för den mentala tidsåldern är det som kommer bli vår undergång. För hur smart är det att förstöra det som föder en? endast människan med egot i besittning bryr sig mer om ekonomi och pengar än jordens överlevnad. Nä jag ser mer kärlek då hos myror i en myrstack kan jag tala om.

Med detta i bagaget så förstår ni kanske varför jag tycker det är så viktigt att vi tränar på att lära oss skilja på egorösten från hjärtat/själens röst. För ett ego har vi alla det kan ingen komma ifrån. Men vi kan avgöra hur mycket vi låter det styra oss och på så vis blir vi förändringen vi vill se i världen. <3 Vilket i sig är ett mirakel.

Men hur stärker vi då hjärtat/själens röst?

Det första vi behöver göra är att stilla hjärnan så pass mycket så vi kan "höra" bortom den. En sådan upplevelse är helt avgörande för att du ska förstå hur pass mycket skönare det är att befinna sig i ett tillstånd bortom. Och där med vilja fortsätta att stärka den delen av dig. När du befinner dig bortom intellektet i tex meditation lär du känna varandet. Ett kravlöst tillstånd i 100% närvaro, där det endast existerar tillfredställelse, harmoni och kärlek. Ett såkallat flow. 

När du uppmärksammat detta flow så kan du upptäcka situationer i din vardag då du känner igen delar av den kärleksfulla energin du kommer i kontakt med under meditation. Jag befinner mig tex. i flow när jag målar, skapar, skriver, yogar, eller när jag fullt ut kan vara i nuet tillsammans med min fästman. 

När du märker vad som försätter dig i ett tillstånd av flow (flöde) så gör mycket av det. Skriv ner hur det känns och vad du upplever då du befinner dig där. Fråga dig själv om du fick några idéer eller insikter då du var i detta tillstånd. Det är nämligen i detta naturliga tillstånd din hjärna kan komma till sin rätt och få kontakt med varandet/hjärtat/själen. Genom att stärka denna delen av dig själv kommer du allt mer få tillgång till din intuition och lära dig skilja på insikter och känslor som härör din innersta kärna. 

Ta förvana att skriva ner det som kommer till dig i dessa stunder, tankar, känslor, insikter, mentala bilder etc. Det är meddelanden till dig från ditt innersta. Du kan också tydligt känna när något inte stämmer överrens med ditt innersta. Detta yttrar sig då som ångest, oro eller deppressiva känslor. Det är själens sätt att säga hallå! Lyssna du har kommit bort från dig själv. 

Hoppas ni blir taggade på att lära känna er själv och er intuitiva förmåga :) Det kan kännas skrämmande och du kommer upptäcka de begränsningar du satt upp för dig själv med hjälp av egot, men också helt fantastiskt då du får tillgång till hela din förmåga och tillbaka din frihet att välja vad du vill lyssna till. egot eller hjärtat/själens önskningar. Det är du som väljer!<3
 
Puss och kram!    
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress