Make your own super booster nettle powder!
 
 
Hej babes! 💖 HĂ€rligt med lediga dagar sĂ„hĂ€r i början pĂ„ veckan :) dĂ„ fĂ„r en tid att hitta pĂ„ hĂ€rliga pyssel, som ni ju vet att jag ÀÀÀÀÀlskar! Idag bjussar jag pĂ„ ett riktigt kanon tips nĂ€mligen hur du kan göra ditt eget superfood helt gratis! Ni kanske har sĂ€tt att det gĂ„r att köpa nĂ€sselpulver i sĂ„nna dĂ€r superboost pĂ„sar pĂ„ tex life butiker eller Ă€ven pĂ„ vĂ€lfyllda apotek? Brukar kosta runt 100-200 kronor för en pĂ„se. Saken Ă€r den att naturen just nu Ă€r fylld med denna fantastiska superrĂ„vara ( nĂ€sslor alltsĂ„) och den bĂ€sta sprödaste sorten av nĂ€sslor hittar du nu pĂ„ vĂ„ren :)
 
NÀsslan har 70 olika nÀringsÀmnen och bara en matsked nÀsselpulver fyller ditt dagsbehov av C-vitamin. NÀsslan Àr ocksÄ rik pÄ A-vitamin,B1-vitamin, B5-vitamin, K-vitamin, magnesium, jÀrn, kalcium, mangan, kisel, flavonoider, folsyra och betakarotener, kalium, Seratonin och klorofyll som underlÀttar transporten till kroppens alla celler och tillför dem med syre. Detta hjÀlper ocksÄ kroppen att lÀttare ta upp andra nÀringsÀmnen :). Du blir piggare och orkar mer vid daglig konsumtion av nÀsslor. C-vitaminet i nÀsslorna Àr superbra för det gör det enkelt och effektivt för kroppen att ta upp den stora mÀngden jÀrn som du fÄr pÄ köpet och jÀrn mina vÀnner Àr sjukt viktigt inte minst för kvinnor som Àr i fertil Älder.
 
Dessa listor hittade jag pÄ Grongava.se

 

Hur kan nÀsselpulver hjÀlpa dig?

För hela kroppen

– Minskar inflammtion 
– Minskar allergier 
– Stimulerar matsmĂ€ltningen 
– Renar blodet 
– Lindrar smĂ€rta
– Dödar bakterier 
– Stoppar hĂ„ravfall 
– SĂ€nker kroppstemperaturen 
– Vidgar blodkĂ€rlen 
– SĂ€nker blodtryck
– Bra för reproduktionsorgan
– Motverkar hösnuva
– Motverkar benskörhet
– StĂ€rker njurarna 
– LĂ€ker sĂ„r

 

För kvinnor

– Bra vid amning
– Reglerar menstruation (överdriven, utebliven)
– AnvĂ€nds emot PMS
– AnvĂ€nds inför förlossning

För mÀn

– Motverkar förstorad prostata
– För testosteron

För speciella diagnoser

– Motverkar artros, reumatoid artrit, 
– Gikt, tendinit och bursit
– Motverkar akut artrit, osteo reumatoid
– Motverkar bronkit, astma

SÄÄÄÄ,vad vÀntar du pÄ? ut och plocka!!<3 kom ihÄg att anvÀnda handskar eftersom de sticks ;)

Jag plockade mina nÀsslor och sköljde sedan av dem dÄ jag kom hem. EfterÄt lufttorkade jag dem i ugnen i ca 2 timmar i ca 50 grader. Har du torkskÄp sÄ Àr det ju utmÀrkt! Efter de 2 timmarna lÀt jag de torka över natten och nÀsta dag anvÀnde jag mixerstav och malde ner dem sÄ gott det gick :) finns sÀkert effektivare metoder men en tar vad en har! 

Jag valde att anvÀnda hela nÀsslan med stjÀlk och allt men om en vill sÄ kan en bara ta bladen :) Av nÀsslor kan du ocksÄ göra nÀsselsoppa och te tillexempel :) till och med nÀsselglass haha, sök runt och hÀmta inspo pÄ nÀtet!

Stor kram!<3 och boosta pÄ ;) 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress