Månens faser och hur du kan ta hjälp av dem för att utvecklas eller manifestera dina drömmar och mål
 
Stay wild moon child! :D Idag tänkte jag skriva lite om månen som har förmågan att förbrylla och faschinera många av oss människor :) Ingen har väll missat hur otroligt mystisk och vacker fullmånen är<3 

Sedan länge tillbaka har det speckulerats kring hurvida månen påverkar oss på olika sätt vad gäller känslor och sömn. Kanske har du hört nån säga att de har svårt att sova vid fullmåne? :) För detta finns det än så länge inga vetenskapliga bevis, men som ni vet så tror jag inte att en med vetenskap kan förklara allt. Dessutom så finns det ju en mängd saker som ännu inte går att bevisa men de gör dem ju inte mindre verkliga bara för att någon inte forskat kring det tillräckligt. I framtiden kanske mycket av de vi idag tror på ändras radikalt... Så det finns inte så stor vits att hålla så hårt i "sanningen" för den är relativ, alltid. 

Något som en dock har kunnat konstatera med vetenskapen är att månen styr Ebb och flod, dvs. vattennivån på jorden beroende på hur den står på himlen. (månen alltså haha) Och eftersom vi människor består av en hel del vatten vore det kanske inte så konstigt om det även påverkade hur vi mår och känner oss? Det finns också teorier om att månen påverkar och styr kvinnors menstruationscykel. Men i detta inlägg tänkte jag främst skriva om vad månens faser har för betydelse för spirituella utövanden. Läs vidare vettja! ;)

Jag tror ju som vissa av er kanske vet och andra inte att det finns en kraft/fenomen som är otroligt mycket större än vad vi människor någonsin kan förstå med vårt intellekt. Jag tror inte på någon specifik gud eller religion utan på en slags gudomlig kraft eller universum självt som finns, skyddar och guidar oss människor om vi väljer att se och lyssna. Detta är liksom självklart för mig enda sedan min första upplevelse i meditationen då jag befann mig bortom intellektet i ett tillstånd av absolut klarhet, harmoni och kärlek. 

Sedan denna första upplevelse har jag upplevt saker och sammanträffanden som inte går att förklara genom logik eller vetenskap. (ska inte gå in på det nu, men kan skriva mer om det i ett annat inlägg om ni tycker de är spännande?).

Min spirituella praktik går ut på att jag använder meditation för att stilla mina tankar så jag befinner mig i mitt undermedvetna och kan lyssna. När jag befinner mig där så har jag släppt taget om alla tankar och fokuserar bara på mina andetag. När jag befinner mig här så kan det komma upp starka känslor, idéer, mentala bilder, meningar (oftast på engelska av nån anledning, ingen aning om varför. haha...) När jag mediterat färdigt går jag sedan och skriver i mitt block vad jag upplevt och fått till mig under meditationen samt ställer mig frågan: Hur skulle detta kunna vara hjälpsamt för mig? Eller hur kan jag tolka detta? Det första som dyker upp är det intuitiva och det jag vill gå efter så det skriver jag också ner. 

Den andra delen i min praktik handlar om att jag öppnar upp mig för vägledning av den universella kraften jag tror på. Jag ber om svar på frågor jag har eller om hjälp hur vida jag ska tänka om en situation. Jag ber också om tecken på att jag är på rätt väg framåt mot utvecklingen av min fulla potencial. Och oj,oj,oj mina vänner vad jag fått svar och guidning. (men det tar vi en annan gång.) för det är nämligen här månens faser kan komma bra till pass att använda sig av.

Månens olika faser representerar nämligen olika saker och skeenden vilka kan ge en guidning om vad du just då ska fokusera på eller sätta upp för intentioner eller mål. Nu kikar vi på faserna :)
 
Nymåne: Symboliserar nystart och pånyttfödelse. Nu är det ett ypperligt tillfälle att uttala sina visioner, drömmar och mål genom en ritual. (skriv i din anteckningsbok och tänd lite rökelse så är du hemma ;) Spana in min nymåneritual HÄR. Vid nymåne kan det också vara bra tillfälle att bryta en vana eller lägga till en ny vana.
 En nästan Nymåne ;)


Växande halvmåne: Nu har månens energi börjat att öka. Bra tid att bemästra eller övervinna svåra situationer eller att konfrontera sig själv med undantryckta känslor eller tankar. Kroppen läker och repareras extra bra under denna tid.
 
Fullmåne: I denna fas är månens energi som allra mest kraftfull. Därför är denna fas mest känd som då en utför olika ritualer och magi. När fullmånen gör sitt inträde på himlen är det bra att slutföra projekt och uppgifter för att de ska utmynna i ett lyckat resultat. Under denna period är det också superbra att ladda kristaller och tarotkort genom att placera dem i månljuset.
 



Avtagande måne: Nu kan du göra ritualer som syftar till att kasta ut och rensa ut gammalt skit haha både känslomässigt, energimässigt eller mer fysiskt rensa och städa hemma kanske, hehe.

 
Sådär! Hoppas ni tyckte det var spännande :) Om ni vill veta datum för månfaserna under år 2018 så ni är med i gamet kan ni kolla HÄR 

Stora kramen!<3
  
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress