Bästa kvällsrutinerna för att varva ner och få en god nattssömn
Hej Gullisar! idag har jag knåpat ihop en liten lista på olika saker att tänka på för att kunna sova gott på natten :) först vill jag bara påpeka att denna lista vänder sig till de som har lättare besvär med sömn, inte till personer med omfattande besvär.. 
 
Nu kör vi!<3
 
Alla kan vi ha svårt att sova ibland, men det finns vissa knep som brukar funka för mig som kanske även funkar på er.. I det stora hela för att kunna sova gott är det alldra viktigaste (enligt mig) att ha god tid på sig att varva ner, minska på intryck så hjärnan lugnar ner sig. Så detta innebär för mig att stänga av tv, sätta telefonen på stör ej och sätta på en lugn meditativ musik medans jag förbereder mig för att sova. Jag tänder gärna massa ljus och rökelse ;)
 
Mitt första tips är att skriva tacksamhetsdagbok. Det innebär att skriva ner minst tre härliga eller bra saker som den aktuella dagen gett dig försök göra detta varje kväll och även om du inte till största delen mått bra. Det finns forskning på att tacksamhet är ett effektivt motgift mot depression, ångest och oro.

 
 
Att dricka te tycker jag är lugnande och en signal till sinne och kropp att ta det lungt. Dock så rekommenderar jag att göra detta iaf nån timme före sänggåendet för annars behöver iaf jag springa och kissa flera gånger haha.
 

Dofter gör dig lugn. Jag rekommenderar verkligen aroma terapi!! doften av olika växer blommor och örter verkar lugnande på sinnet. Mina favoriter är Lavendel och Ylang-ylang när det kommer till att sova gott. 
 
 
 
Du kan använda eterisk olja på din egen hud eller använda en aromaspridare :)
 
 
Att bada är lugnande och mycket avslappnande blanda lite olja med en eteriskolja och häll i ditt badvatten vips har du ett aromabad :D
 
Tycker du om kristallers energi så är ametist den bästa kristallen för en god natts sömn. Välj gärna ett ametistkluster som på bilden eftersom energin då sprids åt alla håll och riktningar. :) Placera det under sängen eller vid nattduksbordet. Om du har trumlade stenar kan du lägga dessa under din huvudkudde.
 
 
Meditera, meditera, meditera mera! haha nä men det är faktiskt det mest effektiva på lång sikt att bli mer avslappnad både vid sänggående och i livet i stort! Jag älskar denna meditation på kvällen.
 
 
Se till så att kroppen är trött, rörelse och fysisk aktivitet är viktigt för människan, så rör på dig så att kroppen blir fysiskt trött tex, yoga, spring, gå prommenader, simma etc. Jag är inte så förtjust i gym då jag bestämt tror att fysisk aktivitet utomhus även tillför en annan dimention av tillfredställelse av den mer sunda sorten. på gym jämför en sig lätt med andra, i skogen är det bara du och träden, himlen, bergen och kanske en hare... du grundas och minns ditt ursprung där vilket leder till harmoni och glädje.
 
 
 
Håll ditt sovrum rent och städat, och skala ner på intrycken. det ska vara en plats att vila och återhämta sig.
 
 
 
Låt det vara mörkt när du ska sova, släck alla lampor :) och sist men inte minst öppna ett fönster på glänt så du får in frisk luft. Bästa, Bästa!<3
 
Hoppas ni fick bra tips!

Sov gott! 
 
 
Maja - Våga prata om psykisk ohälsa

Tack för ett jättefint inlägg! Inspirerad till att vilja sova bättre nu haha ♡

Svar: Tack själv för dina fina ord! 💖 Glad att du blev inspirerad! 💖
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress