Kost som kan öka Serotoninnivån vid psykisk ohälsa
Hej finaste läsare! Först vill jag bara säga att jag blir så glad när jag får mail om att fler och fler följer mig på bloglovin! så kul och välkommen!<3 Sen vill jag bara säga att jag börjar må bättre och få tillbaka energi och kreativitet. Idag och i helgen kommer jag vara helt ledig från skoljobb och andra "måsten" så massor av tid finns för att bara vara, mysa runt, gå prommenader, meditera, yoga osv. :D. 

I detta inlägg vill jag prata om något jag kom över när jag satt och läste om hur människans hjärna fungerar och om vad som händer i hjärnkontoret när en har adhd och/ eller annan typ av psykisksjukdom/ohälsa. För ångestsjukdommar och deppression har en kommit fram till att det är brist på serotonin i hjärnan vilket är ett viktigt hormon som behövs i hjärnan för att vi ska må bra och fungera som vi ska. Mår vi dåligt och är stressade under längre tid så får vi aoutomatiskt brist på serotonin. Antidepressiva mediciner så kallade SSRI-preparat påverkar just sertonin nivåerna i hjärnan och därför mår många bättre av dem.
 
Men det häftiga jag läste var att vi faktiskt kan påverka serotoninnivåerna med hjälp av kosten. Eftersom Serotonin bildas i kroppen, främst i magen och tarmen, från aminosyran tryptofan och är således en nedbrytningsprodukt av tryptofan så är det alltså produkter med tryptofan vi bör stoppa i oss för att öka vårt välbefinnande. 

Tryptofan finns i livsmedel som viltkött, lammkött, kyckling, keso, linfrön och bananer.
 
Pumpafrön innehåller mycket tryptofan, och valnötterna påstås kunna lindra stress. Ett sunt kvällsmål kan bestå av banan, lite yoghurt och pumpafrön eller valnötter. Kolhydraterna i frukten och yoghurten gör att nyttigheterna lättare tas upp av kroppen.
 

JORDNÖTSSMÖR

Tryptofanet i jordnötssmöret tas bäst upp i kombination med kolhydrater. Bred ut en klick på ett nyttigt fullkornskex.

OST

Nötkött, kalkon och kyckling innehåller mycket tryptofan, men ost fungerar snäppet bättre. Bäst är mozzarellaost och parmesanost.

MJÖLK OCH FLINGOR

Kalcium hjälper tryptofanet att göra serotonin. Ett glas mjölk är en klassisk nattfösare, som faktiskt funkar ännu bättre i sällskap med osötade fullkornsflingor. Kolhydraterna hjälper tryptofanet i mjölken att verka snabbare.

Spännande va? Detta är verkligen något som jag kommer ha med i beräkningarna när jag handlar framöver :)

Om du också har Adhd eller endast en Adhd-diagnos så bör du äta livsmedel som höjer dopaminnivån eftersom den är låg hos personer med adhd. Samt ta hänsyn till att socker triggar din hyperaktivitet om du har adhd kombinerad form eller endast adhd med hyperaktivitet, detta eftersom många med adhd har problem med blodsockerstörningar.

Alltså minimalt med socker (i know, the hardest one) och fet fisk rik på omega 3 är jättebra tex lax. För att blodsockernivån ska hålla sig i i balans bör en äta var tredje timme.

Vad gäller kost som höjer dopaminnivåerna är de livsmedel som innehåller  järn, flera olika B-vitaminer samt aminosyror som fenylalanin och tyrosin. Dessa har potential att ge kroppen förutsättningar för att skapa mer dopamin. Just tillskott av tyrosin har också i en studie visats ge störst dopaminfrisättning hos personer med gener som uttrycker låg koncentration av dopaminreceptorer i hjärnan alltså hos de med adhd/add.

När jag läser detta blir jag supertaggad på att börja planera och äta mer medvetet!
Vad säger ni? Lets do this!!!<3

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress