Mentala reaktioner
Hej mina vĂ€nner! 💖 💗 💞 KĂ€nner ni som lever med psykisk ohĂ€lsa igen fenomenet av att Ă„ngesten kommer smygande precis nĂ€r en kĂ€nner att jĂ€klar vad bra jag mĂ„r... I torsdags efter att jag varit ute och mediterat en lĂ„ng stund i skogen (yes jag satt pĂ„ en sten och blundade och lyssnade pĂ„ fĂ„glarna) sĂ„ kĂ€nde jag mig sĂ„ lycklig och fridfull , jag har mĂ„tt vĂ€ldigt bra under en lĂ€ngre tid men nĂ€r jag stĂ€llde mig för att diska sĂ„ blev jag sĂ„ fruktansvĂ€rt nockad av en tvĂ„ngstanke, ni nya lĂ€sare kanske inte vet om det men jag har tvĂ„ngssyndrom sĂ„ kallat ocd i kombination med min adhd. Mitt tvĂ„ng yttrar sig i "enligt mig" lĂ€skiga tankar som enligt ett inlĂ€rt mönster signalerar fara vilket leder till en stressreaktion vilken resulterar i Ă„ngest och en stark kĂ€nsla av att vilja ha saker perfekta och helt under kontroll. Jag har gĂ„tt i fantastiskt bra behandling för ocdn pĂ„ ocd programmet i Huddinge som totalt förĂ€ndrat mitt mĂ„ende och det i kombo med yogan och meditation har gett mig ett helt annat liv Ă€n de jag hade tidigare . Men ibland blir jag nockad och varje gĂ„ng kĂ€nns det som att jag inte kommit nĂ„nstans och att tankarna Ă€r viktiga. . Och jag blir ledsen och tror att jag inte kommer mĂ„ bĂ€ttre .. SĂ„ Ă€r kĂ€nslan i mig och det krĂ€vs ett enormt mod varje gĂ„ng för att strunta i att frĂ„ga om försĂ€kring till mina nĂ€ra och istĂ€llet för att fastna i tvĂ„ngsmĂ€ssigt Ă€ltande försöka leva som vanligt .. En del av mig förstĂ„r att jag kommer mĂ„ bĂ€ttre snart igen bara jag hanterar ocdn som jag fĂ„tt lĂ€ra mig. Problemet Ă€r bara att jag har programmerat min hjĂ€rna fel (sĂ„klart omedvetet) sedan jag fick mina första symtom pĂ„ ocd nĂ€r jag var barn sĂ„ mönstret av agera och reagera pĂ„ vissa tankar  Ă€r vĂ€ldigt djupt rotat i mig och dĂ€rför inte nĂ„got jag kan förhindra med viljan , trots att jag vet detta sĂ„ Ă€r kĂ€nslan av fara fruktansvĂ€rt verklig för mig.. Men desto mer jag utvecklas och exponerar (medvetet tĂ€nker de tankar som plĂ„gar mig , desto bĂ€ttre att mĂ„r jag och denna gĂ„ng Ă€r inget undantag  Jag ska bygga fler gynnsamma strukturer i min hjĂ€rna och tillslut ska det finnas en supersnabb motorvĂ€g till glĂ€dje, lugn och frid :)
 
Tack för att ni tog er tid att lÀsa <3
 
Kram ❀ 
Maja - VÄga prata om psykisk ohÀlsa

Tack för att du tar dig tid att dela med dig ♡

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress