God Underbart härlig lördagsmorgon och jag tar tjuren vid hornen för att räcka finger mot min OCD
 
Glad Lördag underbaringar! Imorse dukade jag upp värsta brunchbuffeén till mig och min sambo lite så där att man kan äta frulle i flera timmar och bara gå tillbänken och fylla på om en vill! juvligt!

 
Under veckan har jag pluggat och skrivit på examinationen som ska vara inne 17/1 och i have to say att jag faktiskt är sjukt diciplinerad för att vara mig själv. Kanske är det för att jag förtillfället känner att jag mår bra och har mycket energi och vill få utlopp för allt. Gäller bara att hejda sig lite så en inte brakar neråt sen.. Men hoppas och tror att jag har läget under kontroll. För ungefär två veckor sedan hade jag en mycket obehaglig och läs FRUKTANSVÄRT ångestframkallande OCD tanke. Den malde värre i mitt huvud än rix FM reklamen på radion, ja ni fattar ju det enda som är skilldnaden är att rix fm inte triggar ångest och ältande hos mig. Men det gör tvånget och ja det är ju därför det är tvångstankar. Men tjurig som jag är så trotsar jag tanken genom att självmant hitta på en historia som faktiskt är långt mycket värre än den mitt ocd-monster uppfunnit. Sen skriver jag ner berättelsen om och om igen i mitt block ibland i flera dagar för att få ångesten att minska succesivt. Det bästa med denna metoden ERP- Exponering med responsprevention är att det faktiskt funkar på riktigt. Det är den enda och mest effektiva behandlingen mot tvångssyndrom som i dagsläget finns. I kombo med ssri (antidepressiva) är den mycket effektiv om en är motiverad att ta tillbaka makten över sitt liv.

Hur som när jag då exponerat i vad kan det tagit denna gång... typ 30 min varje dag i ca 4 dagar så känns tanken långt ifrån lika farlig som när den först dök upp. Och in that moment mina fina så känner jag mig som fucking queen of the world, än en gång lyckades jag vinna över den jävla OCD:n HEJJA, HEJJA mig!!!!!!!<3 Så på detta sätt stärks min självkänsla succecivt får jag mer och mer distans till tvånget. Men när det blossar upp fy fan då kan jag fortfarande känna mig som en liten blöt fläck, trots detta fortsätter jag framåt för jag vet att jag är värd att få känna glädje och må bra.
 
Appropå detta vill jag tipsa om ett instagram konto som belyser den variant av OCD som jag har dvs tvångssyndrom utan synliga handlingar även kallat tanketvång eller Pure O i detta tvång är återförsäkringar mest knutet till tröstetankar. Kontot heter @enannantypavtvång sök på instagram :)

Sen så vill jag även tipsa om KBT-poddens avsnitt om OCD där förklarar dem de olika typerna av tvång på ett bra sätt tycker jag! Här kan ni lyssna  på den!
 
 


Jag önskar er en härlig lördag! Och kom ihåg det är okej att känna sig glad trots att du lever med en psykisksjukdom eller funktionsvariation. 

Stor kram!<3
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress