JOMO - Joy of missing out!
 
Glad söndag babes! För några dagar sedan skrev jag ett inlägg på instagram om energitjuven FOMO som är en förkortning på Fear of missing out. Man skulle kunna säga att det sist nämnda är ett samligsnamn för rädslor av att gå miste om något. Antingen så enkelt som att känna sig tvingad att gå på en fest för att man inte vill missa något roligt till mer komplexa saker som att aldrig hitta en partner att leva med, att aldrig kunna få barn. Ni kanske även känner till uttrycket YOLO? dvs. you only live once. Detta uttryck är ju rätt starkt förknippat med fear of missing out tycker jag. 
 
 
När jag var yngre eller egentligen fram till för ca. 2 år sedan brottades jag mycket med dessa tankar och känslor kopplade till dessa begrepp. Jag gjorde många saker bara för att jag trodde att jag skulle känna mig säkrare på att jag levt ett liv som ansågs som bra eller att jag genom att göra vissa typer av grejer skulle kunna bocka av dem på nån slags check-lista och då liksom ha gjort det ett liv ska innehålla. Jag vet det kanske låter naivt för många men faktum är att har du lätt att bli påverkad av andra människors tankar och tyckanden så är det inte så där jätte lätt att fatta vad man egentligen själv värdesätter om du inte blickar innåt vill säga. Att blicka innåt fanns inte på kartan i mitt liv för två år sedan. Det var ju den läskigaste platsen jag visste att vara ensam med mina tankar och känslor, så därför lyssnade jag på alla andra istället. Jag gick på fester och blev full trots att jag mest tyckte det var jobbigt och fick ångest i flera dagar efteråt, jag försökte skapa en modellkarriär för att andra sa åt mig att det var en once in a lifetime chans och att jag skulle ångra mig sen om jag inte testade. Jag hade ont i magen i flera dagar för att människor sagt till mig att meningen med livet var att skaffa barn vilket då fick mig att tänka på det faktum att mitt liv om detta skulle inträffa förmodligen skulle vara förjävligt. 
 
Nu vet jag bättre. Jag vet att inget av det där är avgörande för att jag ska kunna leva ett bra och härligt liv det som avgör är hur jag väljer att agera och att jag lyssnar till mitt hjärta och inte till egot. För är inte hjärtat med så spelar det ingen roll vad som händer, det kommer aldrig att ge mig det lugn och den harmoni och glädje jag söker. Det är jag  själv som måste ge mig det och de existerar bara på en plats innuti.
 
Jag har aldrig varit så glad och harmonisk som jag är nu i perioder i mitt liv, och det har ingenting med något särskillt yttre event att göra. Det har med min resa innuti att göra och det har också väldigt mycket med det nya uttrycket JOMO att göra. Nämligen my JOY TO MISSING OUT.
 
Embrace your slower life!<3
 
Love and light!
 
psssst.... Glöm inte att följa mig på instagram @live_by_heart_lifestyle där hänger jag mycket!
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress